Психолого-просвітницьке інформування педагогів
Методи та способи
підвищення навчальної мотивації в учнів
Матеріал підготовлено сумісно з практичним психологом ЕМАН Добровою Н.В.

Як підвищити
мотивацію?
Рекомендації педагогам:
ü Адекватна похвала.
Необхідно заохочувати дитину за успіхи.
Говорити треба так, щоб дитина знала свої можливості і здібності: «Ти впорався
з цим завданням, тому що у тебе сильна воля і бажання довести справу до кінця!»
ü Наявність на уроці
емоційних разрядок: жартів, усмішок,
використання гумористичних картинок, приказок, афоризмів з коментарями,
невеликих віршів, музичних хвилинок тощо.
ü Використовувати навчально-пізнавальні ігри.
ü Створювати яскраві наочно-образні уявлення.
ü Створювати ситуації успіху.
ü Використовувати метод стимулюючого оцінювання.
ü Задоволення потреби бути значущою особистістю. Підходить для невпевнених у собі дітей, але які
багато на що претендують. Для таких дітей можливо давати завдання, які вони
приготують самостійно вдома, а потім їх запитати саме це завдання. У них
зазвичай низький темп навчальної діяльності, вони, як правило, тугодуми.
ü Спиратися на життєвий досвід учнів.
ü Прогнозувати майбутню діяльність. Педагог, прогнозуючи результати діяльності на уроці, тим самим мотивує
учнів на певну швидкість виконання завдання, на глибину занурення в матеріал,
або на швидкість реакції, на генерування творчих відповідей.
ü Використовувати методи, що стимулюють творчу активність і
продуктивність. Наприклад, «Мозкова
атака». У психології цей метод ще називається «брейнсторминг». Суть його
полягає в тому, що кожен учень висловлює на запропоновану тему будь-які думки,
не оцінюючи їх як вірні або невірні, безглузді або дивні, прагнучи при цьому
спонукати інших до висловлення своїх ідей. В рамках навчального процесу цей
метод може застосовуватися при усних обговореннях тем. Причому висловлюються учні
по черзі, не допускається критика ні з боку вчителя, ні з боку дітей. Педагог
же повинен запам'ятати найбільш вірні, а потім усно почати перевіряти кожну і
вже тоді критикувати і аналізувати разом з учнями, таким чином, відпадуть
неперспективні ідеї, а залишаться найефективніші.
ü Спонукати дітей до пошуку альтернативних рішень. Використання методу пояснення, подачі
педагогом одного і того ж матеріалу різними способами.
ü Наявність і вибір на уроці методів, що сприяють
активізації ініціативи і творчого самовираження самих учнів, коли вони дійсно перетворюються з
«споживачів знань» в суб'єктів дії щодо їх отримання і творення. Це такі
методи, як метод вільного вибору (вільна бесіда, вибір дії, вибір способу
взаємодії, свобода творчості тощо); активні методи (учні в ролі вчителя,
навчання дією, обговорення в групах, рольова гра, дискусія, семінар, учень як
дослідник); методи, спрямовані на самопізнання і розвиток (інтелекту, емоцій,
спілкування, уяви, самооцінки і взаємооцінки).
ü Використовуйте творчі завдання.
ü Розвивайте кооперацію (парна
і групова робота, проектний метод).
ü Дуже уважно із зацікавленістю ставтеся до того, що для
учня значущо. Стимулюйте і підтримуйте
його інтереси регулярно.
ü При спілкуванні з батьками, робіть акцент на атмосферу
пізнання. Дитина, що росте в атмосфері
пізнання, має внутрішню потребу знати. Сама атмосфера в сім'ях повинна бути
пізнавальною.
ü Розвиваючи контактність і співробітництво, почуття
колективізму, ви тут же оцінюєте кожного індивідуально, а тому і кожен
відповідає сам за себе, навіть працюючи в групі. Колективізм розвивається тільки в позакласній та позаурочній роботі:
спортивні змагання, свята, фестивалі тощо.
ü Побуджуйте наслідувати сильній особистості.
ü Створіть ситуації взаємодопомоги.
ü Навчайте дітей
рефлексії поведінки.
Прийоми, що підвишують навчальну мотивацію школярів:
Øне ставити учня в ситуацію несподіваного питання і швидкої відповіді на нього, давати час на обмірковування;
Ø
Øбажано, щоб відповідь була в письмовій формі;
Ø
Øне можна давати для засвоєння в обмежений проміжок часу
великий, різноманітний і складний матеріал, необхідно розбити його на частини і давати в міру засвоєння;
Øне задавати питання по новому, тільки що засвоєному матеріалу, краще відкласти опитування на наступний урок;
Øформувати впевненість у своїх силах
шляхом правильної тактики опитувань і заохочень;
Øобережно оцінювати невдачі школярів;
Ø
Øдавати час для перевірки написаного;
Ø
Øстворювати спокійну обстановку,
відволікати в мінімальному ступені і не перемикати увагу.
Ігри та прийоми на розвиток мотивації
¢«Фантазер»
Записана тема уроку. Назвіть 5 способів застосування знань, умінь і навичок з цієї теми в житті.
¢«Кумир»
Зображення «кумирів по життю». Пофантазуйте, яким чином вони б довели вам необхідність вивчення цієї теми?
¢«Профі»
Виходячи з майбутньої професії, навіщо потрібно вивчення цієї теми / предмета?
¢
¢Прийом «Дивуй»: у південно-східній Азії на острові Шрі-Ланка ростуть пальми з роду корифа; так
от пластинки віялоподібного листя корифеї досягають 8 м в довжину і 6 м в ширину ...
¢Прийом «Відстрочена відгадка»: згадка (дивовижний факт) дається в кінці уроку, щоб почати з неї наступне заняття ...
¢Прийом «Прогнозування»: використовують при
повідомленні теми уроку і його цілі
Коментарі
Дописати коментар