пʼятницю, 11 вересня 2020 р.

Рекомендації вчителям і батькам.Як упоратися в класі з дітьми, які страждають на гіперактивність?


Одна з основних проблем, з якою стикаються вчителі у класах, де є діти із синдромом гіперактивності й труднощами в навчанні, полягає в тому, що такі учні звичайно створюють перешкоди у навчальному процесі. Вони бувають неуважні, відволікаються самі й відволікають інших дітей.


Тут ви знайдете рекомендації вчителям, як упоратися з гіперактивними дітьми, щоб створити прийнятну атмосферу в класі.

1. Посадіть дитину на першу парту в центрі класу. Так увагу учня буде спрямовано на вчителя, дитина зможе краще бачити і чути його.

2. Використовуйте якнайбільше наочних засобів навчання. Візуальний метод корисний для всіх учнів, він допомагає краще сконцентрувати увагу всіх дітей: і з труднощами, і без них. Наочні засоби цікавіше лекції, і вчителеві буде легше подавати матеріал учням, які зможуть краще зосередитись.

3. Завжди закривайте двері класу. Що менше стороннього шуму чують гіперактивні діти, то їм легше зосередити увагу на вчителеві.

4. Батькам потрібно надати вчителеві письмову інформацію про синдром гіперактивності або про труднощі навчання, що їх має дитина. Слід попросити вчителя уважно її прочитати, а не переглянути. Ця інформація допоможе йому краще впораится з дитиною і запобігти "пожежеам", які йому щодня доведеться гасити в класі.

5. Не ставтеся до дитини як до "іншої", незвичайної. Давайте їй ті самі завдання, що й іншим учням: навчальні, практичні та громадські. Створіть атмосферу "рівного серед рівних". Поясніть батькам, що треба звернути особливу увагу на виконання домашніх завдань.

6. Робота віч-на-віч з дитиною, наскільки це можливо, допоможе обом сторонам: учителеві - зрозуміти проблеми дитини, учневі - відчути, що вчителю важливо, аби він все встиг. Це буде нелегко для обох сторін, але варто спробувати.

7. Діти мають право на ввічливе поводження з ними. Вони не самі захотіли жити із синдромом гіперактивності або труднощами навчання - так само, як і діти, які носять окуляри.

8. Якщо дитина втрачає увагу й починає заважати, доручіть їй читати вголос частину навчального параграфа або завдання.

9. Допомагайте дітям знаходити в навчальному матеріалі ключові слова й виділяти їх яскравими фломастерами.

10. Більше заохочуйте школяра. Негативні оцінки створюють атмосферу невдач і тільки підсилюють проблемну поведінку.

11. Створіть список правил, які учні повинні виконувати. Сформулюйте список у позитивній формі: що треба робити, а не те, чого не слід. Переконайтеся, що діти знають, якої поведінки від них очікують.

12. Заохочуйте роботу в групах, що змінюють учасників виконання завдання і взаємодію між учнями. Взаємодопомога й відчуття спільної праці в класі створять більш спокійну і комфртну атмосферу для дітей і для роботи.

13. Завжди записуйте на дошці вказівки з виконання завдань. Залишайте їх на дошці до закінчення роботи. Пам'ятайте, що є учні, які не можуть самостійно записати або запам'ятати усні вказівки.

14. Повісьте в класі календар і позначайте в ньому важливі дати, терміни й цілі. Спонукайте учнів вести свій календар і позначати в ньому те саме, що й у класному календарі.

15. Зв'язуйтеся з батьками для передачі позитивних оцінок. Створіть разом з батьками систему, що підтримає учня й послужить просуванню в досягненні загальних цілей.

Фахівцями також розроблена система своєрідної "швидкої допомоги" під час роботи з гіперактивною дитиною. Ось головні її прийоми:

  • відволікти дитину від вередування
  • запропонувати вибір (іншу можливу в цей момент діяльність)
  • поставити несподіване запитання
  • відреагувати несподіваним для дитини чином (пожартувати, поворити її дії)
  • не забороняти дію дитини в категоричній формі
  • не карати, а просити (але не підлещуватися)
  • вислухати те, що хоче сказати дитина (в іншому випадку вона не почує вас)
  • автоматично, тими самими словами повторювати багаторазово своє прохання (нейтральним тоном)
  • сфотографувати дитину або підвести її до дзеркала в той момент, коли вона вередує
  • не наполягати на тому, щоб дитина вибачилась
  • не читати нотацій (дитина все одно їх не чує)
  • усе це спрацьовує за умов за умов неухильного дотримання чіткого режиму дня вдома.
Добре, якщо батьки фіксуватимуть у спеціальному щоденнику всі зміни в поведінці дитини: як вона справляється із завданнями, як реагує на заохочення й покарання, що їй більше подобається робити, як вона вчиться та ін.

Гіперактивні діти часто бувають талановитими, творчими, артистичними, мають лідерські якості. Вони неординарні в усьому. Якщо їм вдається зосередитися на чомусь, вони можуть досгти значних успіхів. Саме тому важливо розкрити та розвинути ці та інші позитивні якості вашої дитини, адже це суттєво впливає на самооцінку і створює можливості для самореалізації в майбутньому.

Джерело: І.В.Сухіна "Маленькі непосиди. Гіперактивні діти"

Немає коментарів:

Дописати коментар