Навчальна діяльність. Факультатив "Вчись думати"
Дистанційні заняття з учнями 6 кл.
факультативу "Вчись думати"
Тема: Мистецтво давати визначення
Визначення - це встановлення сенсу незнайомого слова або предмета за допомогою абсолютно знайомих слів. Наприклад, косоворотка - це чоловіча сорочка зі стоячим коміром, що застібається збоку. Кнопка - це тонкий короткий гвоздик з широкою плоскою головкою для закріплення паперу або тканини.
Вправа 1: Дайте визначення понять: жираф; ножиці, словник, чобіт, лінійка.
Способи формулювань понять можуть бути різні. Можна перерахувати властивості предмета або описати його. Можна перерахувати функції предмета (холодильник - пристрій для охолодження і зберігання в холоді). Можна пояснити значення через антифункцію. Але науковий спосіб визначення такий: називається поняття, а потім пояснюється його значення через приналежність до роду і виду. Наприклад, іменник - це частина мови (родова ознака), яка позначає предмет (видова ознака). Або цукорниця - це посуд (родова ознака) для цукру (видова ознака).
Вправа 2: Доповни визначення.
1. Кравець - це ..., який шиє одяг.
2. Швець - це людина, яка ....
3. ... - це людина, яка малює картини.
4. Лікар - це ...
5. Берлога - це житло для ....
6. Вулик - ....
7. Суфікс - це частина слова ....
8. Трикутник - це ....
9. Собака- це ....
10. Літак - ....
Вправа 3: Визначте, які зроблені помилки у визначеннях.
Архітектура - це застигла музика.
Точка - це лінія, у якій відірвали Левцов і праву частини.
Метик - це дефект стовбура.
Життя - це життя.
Тема: Навчання узагальненню
Тема: Навчання порівнянню
Тема: Навчання класифікації
Тема: Мислення за аналогією
- за властивостями (наприклад, м'яке);
- за функціями (грубка, електрогрілка ...);
- по образам (Карлсон і вертоліт);
- по відносинам різної природи (струм води і електричний струм).
Тема: Умовиводи
1. Колоду розпиляли на три половинки.
2. Всі приміські поїзди приходять точно за розкладом.
3. Деякі приміські потяги приходять точно за розкладом.
4. Він почервонів, значить, він винен.
5. Всі студенти вивчають іноземні мови. Семенов вивчає іноземну мова. Значить, Семенов - студент.
6. Коли йде дощ, земля мокра.
7. Коли йде дощ, земля мокра. Отже, коли дощу немає, земля суха.
8. Я дихаю, коли сплю. Отже, я сплю, коли дихаю.
9. Маша не може любити мистецтво, так як її тато і мама інженери.
10. Леонід сказав, що молодик буде завтра. Леонід погана людина.Отже, молодика завтра не буде.
11. Миша гризе кірку. Миша - іменник. Отже, іменник гризе кірку.
12. Учень Степанов не здав іспит з фізики, отже, він не здасть іспиту і з математики.
На заводі працювали три друга: слюсар, токар і зварювальник. Їх прізвища:
Борисов, Іванов і Семенов. Назвіть прізвища слюсаря, токаря і зварювальника, якщо відомо, що:
- У слюсаря немає ні братів, ні сестер і він наймолодший з друзів;
- Семенов одружений на сестрі Борисова і старше токаря.
1. Уважно прочитайте завдання.
2. Визначте, скільки множин в завданню і скільки елементів в кожному безлічі.
3. Складіть таблицю з числом рядків і рядів на одну більше числа множин і числа елементів у множині, щоб записати назви множин і елементів.
4. Побудуйте логічні ланцюжки (міркування) і послідовно заповніть таблицю точними даними. Ставте «-« і «+».
6. Перебирайте різноманітні варіанти і шукайте абсолютно достовірні.
Розмовляють троє друзів: Бєлокуров, Рижов і Чернов. Брюнет сказав Бєлокурову: «Цікаво, що один з нас блондин, інший - брюнет, третій - рудий, але ні в кого колір волосся не відповідає прізвища. »
Який колір волосся у кожного з друзів? Вирішіть задачу табличним способом.
Одного разу в Артеку за круглим столом опинилися п'ятеро хлопців родом з Москви, Санкт-Петербурга, Новгорода, Пермі і Томська: Юра, Толя, Альоша, Коля і Вітя. Москвич сидів між Томич і Вітею, санкт-петербуржець - між Юрою і Толею, а навпроти нього сиділи перм'як і Альоша. Коля ніколи не був у Санкт-Петербурзі, а Юра не бував в Москві і Томську, а Томич з
Толею регулярно переписуються.
Визначте, в якому місті живе кожен з хлопців. Вирішіть задачу табличним способом.
Тренінг творчої уяви
Мета:
дослідити легкість, гнучкість,
оригінальність мислення; допомогти розкрити свій життєтворчий потенціал;
розвивати пізнавальні і творчі здібності учнів, навички спілкування сприяти
розвитку творчої уяви, допитливості, сміливості.
Вправа «Покажи сидячи на стільці»
Зобразіть, сидячи на стільці: - касира на
робочому місці;
- бджолу на
квітці;
- наречену
на весіллі;
- порося
на кактусі;
- голову
екзаменаційної комісії і т. д.
Інформаційне повідомлення « Що таке креативність?»
Креативність, або творча здібність, стала об’єктом детального
дослідження ще із середини 60-х років минулого століття, коли американський психолог Дж. Гілфорд запропонував
кубічну модель структури інтелекту, виявив існування двох принципово відмінних
типів мислительних операцій: конвергенції і дивергенції.
Конвергентне мислення (сходження) реалізується тоді, коли необхідно знайти з
множини умов лише одне правильне рішення; дивергентне мислення (розходження) –
це тип мислення, яке відбувається в різних напрямах, припускає варіації шляхів
розв’язання проблеми. Вчений-психолог Е.Торренс виділив такі основні параметри
креативності:
- легкість мислення, яка оцінюється швидкістю
виконання тестових завдань;
- гнучкість мислення, що оцінюється як кількість
переключень з одного класу об’єктів на інший під час відповідей;
- оригінальність, яка оцінюється як мінімальна
частота даної відповіді щодо однорідної групи.
Дослідження Е.Торренса і Дж.Гілфорда
виявили залежність між рівнями інтелекту і креативності. Було встановлено, що
чим вищий інтелект, тим більша імовірність того, що в особи будуть високі
показники креативності. Леонардо да
Вінчі створив свій метод генерування ідей. Він заплющував очі, повністю
розслаблявся й розмальовував аркуш паперу довільними лініями та карлючками.
Потім він розплющував очі й шукав образи та нюанси, предмети та уявлення. Сальвадор Далі ставив жерстяну тарілку на
підлогу й сідав поруч у кріслі, тримаючи ложку над тарілкою. Потім розслаблявся
й потроху починав засинати. У той час
коли він уже дрімав ложка висковзала з руки, падала з дзенькотом на тарілку й
будила його якраз в той момент, коли він міг вловити деякі образи, які він
потім втілював у своїх картинах.
Вправа « Чи креативний я?»
Мета:розвивати творчу
уяву, уміння знаходити нові асоціації, уміння об’єднувати розрізнені фрагменти в цілісні образи.
Хід вправи. Малювання малюнків за методикою Торренса
Творчі особистості наділені такими якостями: творча
уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення. Існують різні
рівні обдарованості і для того, щоб їх визначити ми створимо «Творче дерево»
«Піраміда обдарованості»
- здібності –
індивідуальні риси особистості, які дають змогу за рівних умов успішніше
опанувати певну діяльність, розв’язувати завдання, проблеми; характерні
практично для кожної людини;
- обдарованість –
специфічне поєднання здібностей, інтересів, потреб, яке дає змогу
виконувати певну діяльність на якісно високому рівні; характерна для
невеликого кола людей;
- творча обдарованість
дає змогу успішно розв’язувати завдання, виконувати діяльність творчим,
оригінальним шляхом, тобто нетрадиційно, не так, як інші; таких людей ще
менше;
- талант –
система рис, які дають змогу особистості досягати значного успіху в
оригінальному виконанні творчої діяльності; таких людей дуже і дуже
небагато, декілька тисяч на покоління;
- геніальність –
найвища форма таланту, системна характеристика особистості, яка свідчить
про її над оригінальнідосягнення, що суттєво переважають «звичайну» і
навіть творчу діяльність; винятковий випадок, таких людей народжується не
більше 30 на рік.
Тест на кмітливість
1. Яке хлоп'яче ім'я можно однаково читати з обох
боків, вперед і назворот?
2. Що спершу треба зробити, лягаючи спати?
3. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов
мельник з котом, скільки тепер стало ніг.
4. В яку бочку не можна налити води?
5. Серед горба осел, з одногу боку горба вогонь горить, з другого ліс густий, з
третього глибоке озеро. Лісом піти - осел роги поламає, вогнем - згорить, через
озеро - не вміє плавати, утопиться. Куди ослові пройти?
6. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син.
7. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука і поділились. Кожній
дісталось по одному. Як так вийшло?
8. Хто найчастіше оглядається?
9. Що стоїть посередині Полтави?
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?
11. Де вода стоїть стовпом?
12.Складіть віршика з шести літер.
13. Чоловік їде у вагоні і йому сниться, що він сидить на підлозі, а дошки
летять у безодню. Чоловік лишився на одній дошці, що йому треба зробити, аби не
впасти.
14. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
15. Хто показує кожному його обличчя, бо не має власного?
16. На небі одна, на землі немає, у баби дві, у дівки нема.
17. Без чого хату не можна збудувати?
18. Коли ми дивимось на цифру "два", а кажемо "десять"?
Релаксація
«Лимон»
Мета:навчати керування станом м’язового напруження і
розслаблення.
Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна долонями
догори, плечі й голова опущені, очі заплющені.
Подумки уявіть собі, що у вас у правій руці лежить
лимон.
Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте,
що видавили з нього увесь сік.
Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.
Тепер уявіть собі, що лимон знаходиться у лівій
руці.
Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте,
що видавили з нього увесь сік.
Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.
Насолодіться станом спокою.
Підсумок: регулярне виконання даної вправи допомагає
поступово ставати врівноваженими , бадьорими, спокійними.
Тема: Науки. Система наук
Наука - це організоване знання.Г. Спенсер
Тому, хто не освоїв науку добра, будь-яка інша наука лишеприносить шкоду.М. Монтень
Наука - це сфера людської діяльності, що включає в себеяк процес отримання нового знання про дійсність, так і їїрезультат, тобто суму знань.
Система наук1. Природничі науки2. Суспільні науки3. Технічні наук
Наведіть приклади наук з виділених розділів. Що вони вивчають?Всесвіт зберігає в собі безліч таємниць... спроби розгадати їх завжди були одним з захоплюючих видів діяльності людини. Найдопитливіші, наполегливі, активні, відважні іцілеспрямовані представники людства докладали свою працю, свої здібності для пізнання світу, пошуку і докази найважливіших законів природи і суспільства.
Вправа 1Розділіть імена видатних людей на групи Залежно від сфери їх діяльності.Христофор Колумб, Архімед, Піфагор, І. Ньютон, М. Ломоносов, Н. Коперник, Васко да Гама, І. Ньютон, Д. Менделєєв, І. Кулібін, Аристотель, Г. Галілей, Леонардо да Вінчі, А.Можайскій, А.Вольта, Н.Лобачевскій.
Вправа 2Прокоментуйте висловлювання Леонардо да Вінчі: «Ніяке дослідження, зроблене людиною, не може претендувати на справжню науковість, якщо воно не підкріплене математичнимидоказами».
Великий Леонардо да Вінчі був скульптором, музикантом, математиком, інженером, вченим. Він винайшов ткацький верстат, створив прообраз землерийної машини, зробив перші малюнки вертольота, запропонував креслення моста через протоку Босфор. Багато його ідей змогли здійснитися тільки в 20 столітті. Епоха Відродження принесла безмежну віру в силу розуму. Вчений Роджер Бекон, представник цієї епохи, писав: «Можуть бути створені механізми для плавання без веслярів, а так само вози, які будуть рухатися без тварин з неймовірною швидкістю. Буде побудована машина, щоб піднімати і опускати величезні тяжкості».
ТЕМА: Науки майбутнього
ДЕЯКІ ЦІКАВІ ФАКТИ З ІСТОРІЇ ВИНАХОДІВВідома історія дуже багатьох винаходів, в тому числі і тих, які не є надважливими для людства, але без них наш побут був би бідний і важкий. Наприклад, ось нагадування про деякі з них.Гра в шашки була відома людям уже три тисячі років тому. У Стародавньому Єгипті була виявлена кумедна картинка на стіні, зображає грають в шашки лева і овечку.Мило навчилися варити 4 тисячі років тому. спочатку його робили з козячого жиру і золи дерев. Перші миловарні заводи з'явилися 1100 років тому, у Франції.Кулькова ручка з'явилася в 30-х роках 20 століття.Скло винайшли 5 тисяч років тому. А віконне скло навчилися робити тільки 600 років тому. Шибки вміли робити тільки дуже досвідчені майстри. Для цього видувався великий склянийміхур, його краю отстрігалі. Виходила трубка, яку розрізали уздовж і розгортали на столі. Так і працювали, поки не з'явилася спеціальна машина.Перший паровий автомобіль створив в 1769 році французький інженер Кюньо. Попереду величезний паровий котел з трубою, потім стілець для водія, все це спорудження на триколісному візку. швидкість 8 кілометрів на годину. (Порівняй зі швидкістю пішохода, а також зі швидкістю сучасних автомобілів, поїздів і літаків). Для безпеки пішоходів таким візкам Кюньо в місті дозволялася максимальна швидкість 3 км на годину.Акваланг створили в 1943 році французи Жак Ів Кусто і Еміль Ганьян.Перші ліфти в високих будинках стали встановлювати в 17 столітті. Їх називали «літаюче крісло».Мікроскоп винайшли 400 років тому.У 1778 році англієць Уатт винайшов паровий двигун.У 1834 році з'явився перший в Росії паровоз. його побудували на Уралі талановиті винахідники-самоучки - батько і син Черепанови.Радіоприймач винайшов російський вчений Олександр Попов. Про свій винахід він повідомив 7 травня 1895 року.Телефон з'явився в 1875 році. Його винайшов американець Олександр БеллТермометр був дуже потрібен лікарям. Один італійський лікар придумав спосіб вимірювати температуру за допомогою скляної трубки, в яку наливали воду. Хворий брав кінець трубки в рот і тримав її там. Лікар рахував до 10, а потім дивився чи піднялася вода в трубці.Найперший будильник придумав вчений-філософ Платон для своїх ледачих учнів 2500 років тому. Він ставив три таза один під іншим. У верхній таз, найбільший, він наливав воду. водастікала з верхнього таза в середній, врешті-решт переливалася через край в нижній таз. А третій таз був непростий. З нього виходила вузька трубочка. Це була флейта. Коли вода потрапляла в нижній таз, повітря з шумом виходив з флейти .Почувши сигнал, учні прокидалися.
Вправа Багато відкриттыв та винаходыв з важкыстю пробивали собі дорогу. В їх важливість і реальність не вірили, над їх авторами сміялися, називали шарлатанами і божевільними.Подумайте і скажіть, які якості характеру і розуму повинні бути притаманні вченому, винахідникові. Яким повинен бути чоловік, щоб побачити те, чого не бачать інші, зрозуміти те, чого не розуміють інші і довести свою правоту, щоб повірили інші?Вправа Підготовте повідомлення про будь-який винахід, який ви вважаєте важливим для людства. Розкажіть про автора цього винахода.Вправа Напишіть твір-мініатюру на тему: «Освіта - скарб; праця - ключ до нього ». (П.Буаст)Вправа Подумайте і запишіть, які науки будуть більш затребувані в майбутньому? Які проблеми вони повинні будуть вирішувати? Прочитайте ще раз слова про науку добра, що стали епіграфом до5 розділу. Поясніть їх. Доведіть, що технічний прогрес неможливий без духовного прогресу.Про що говорять наведені нижче прислів'я? Поясніть їх сенсДуже поганий той, хто нічого не знає і не намагається що-небудь дізнатися. Адже в ньому поєдналися два пороку. (Платон)Упертість - вивіска для дурнів. (Я.Княжнін).Дозвільна людина - немов годинник без стрілок. (Ост.)Найважча боротьба - це самого себе побороти. (Ост.)Не зближує з людьми, у яких занадто гнучка совість. (Е.Делакруа)Розумний та пригожий, та на справа не гож. (Ост.)Цінуй по заслугах, а не по послугах. (Ост.)Люди перестають мислити, коли перестають читати. (Д. Дідро)Чи не старайся знати все, інакше будеш невігласом у всьому. (Демокріт)Блажен той, хто знайшов свою справу. (Т.Карлейль)
Вправа «Покажи сидячи на стільці»
Зобразіть, сидячи на стільці:- касира на робочому місці;
- бджолу на квітці;
- наречену на весіллі;
- порося на кактусі;
- голову екзаменаційної комісії і т. д.
Інформаційне повідомлення « Що таке креативність?»
Креативність, або творча здібність, стала об’єктом детального дослідження ще із середини 60-х років минулого століття, коли американський психолог Дж. Гілфорд запропонував кубічну модель структури інтелекту, виявив існування двох принципово відмінних типів мислительних операцій: конвергенції і дивергенції. Конвергентне мислення (сходження) реалізується тоді, коли необхідно знайти з множини умов лише одне правильне рішення; дивергентне мислення (розходження) – це тип мислення, яке відбувається в різних напрямах, припускає варіації шляхів розв’язання проблеми. Вчений-психолог Е.Торренс виділив такі основні параметри креативності:
- легкість мислення, яка оцінюється швидкістю виконання тестових завдань;
- гнучкість мислення, що оцінюється як кількість переключень з одного класу об’єктів на інший під час відповідей;
- оригінальність, яка оцінюється як мінімальна частота даної відповіді щодо однорідної групи.
Дослідження Е.Торренса і Дж.Гілфорда виявили залежність між рівнями інтелекту і креативності. Було встановлено, що чим вищий інтелект, тим більша імовірність того, що в особи будуть високі показники креативності. Леонардо да Вінчі створив свій метод генерування ідей. Він заплющував очі, повністю розслаблявся й розмальовував аркуш паперу довільними лініями та карлючками. Потім він розплющував очі й шукав образи та нюанси, предмети та уявлення. Сальвадор Далі ставив жерстяну тарілку на підлогу й сідав поруч у кріслі, тримаючи ложку над тарілкою. Потім розслаблявся й потроху починав засинати. У той час коли він уже дрімав ложка висковзала з руки, падала з дзенькотом на тарілку й будила його якраз в той момент, коли він міг вловити деякі образи, які він потім втілював у своїх картинах.
Вправа « Чи креативний я?»
Мета:розвивати творчу уяву, уміння знаходити нові асоціації, уміння об’єднувати розрізнені фрагменти в цілісні образи.
Хід вправи. Малювання малюнків за методикою ТорренсаТворчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення. Існують різні рівні обдарованості і для того, щоб їх визначити ми створимо «Творче дерево»
«Піраміда обдарованості»
- здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за рівних умов успішніше опанувати певну діяльність, розв’язувати завдання, проблеми; характерні практично для кожної людини;
- обдарованість – специфічне поєднання здібностей, інтересів, потреб, яке дає змогу виконувати певну діяльність на якісно високому рівні; характерна для невеликого кола людей;
- творча обдарованість дає змогу успішно розв’язувати завдання, виконувати діяльність творчим, оригінальним шляхом, тобто нетрадиційно, не так, як інші; таких людей ще менше;
- талант – система рис, які дають змогу особистості досягати значного успіху в оригінальному виконанні творчої діяльності; таких людей дуже і дуже небагато, декілька тисяч на покоління;
- геніальність – найвища форма таланту, системна характеристика особистості, яка свідчить про її над оригінальнідосягнення, що суттєво переважають «звичайну» і навіть творчу діяльність; винятковий випадок, таких людей народжується не більше 30 на рік.
Тест на кмітливість
1. Яке хлоп'яче ім'я можно однаково читати з обох
боків, вперед і назворот?
2. Що спершу треба зробити, лягаючи спати?
3. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов
мельник з котом, скільки тепер стало ніг.
4. В яку бочку не можна налити води?
5. Серед горба осел, з одногу боку горба вогонь горить, з другого ліс густий, з
третього глибоке озеро. Лісом піти - осел роги поламає, вогнем - згорить, через
озеро - не вміє плавати, утопиться. Куди ослові пройти?
6. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син.
7. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука і поділились. Кожній
дісталось по одному. Як так вийшло?
8. Хто найчастіше оглядається?
9. Що стоїть посередині Полтави?
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?
11. Де вода стоїть стовпом?
12.Складіть віршика з шести літер.
13. Чоловік їде у вагоні і йому сниться, що він сидить на підлозі, а дошки
летять у безодню. Чоловік лишився на одній дошці, що йому треба зробити, аби не
впасти.
14. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
15. Хто показує кожному його обличчя, бо не має власного?
16. На небі одна, на землі немає, у баби дві, у дівки нема.
17. Без чого хату не можна збудувати?
18. Коли ми дивимось на цифру "два", а кажемо "десять"?
Релаксація
«Лимон»Мета:навчати керування станом м’язового напруження і розслаблення.
Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна долонями догори, плечі й голова опущені, очі заплющені.
Подумки уявіть собі, що у вас у правій руці лежить лимон.
Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте, що видавили з нього увесь сік.
Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.
Тепер уявіть собі, що лимон знаходиться у лівій руці.
Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте, що видавили з нього увесь сік.
Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.
Насолодіться станом спокою.
Підсумок: регулярне виконання даної вправи допомагає поступово ставати врівноваженими , бадьорими, спокійними.
Коментарі
Дописати коментар