понеділок, 11 січня 2021 р.

Година психолога "Підліток у суспільстві"

 Сьогодні ми з вами поговоримо про підлітка: його фізичний, психологічний і соціальний стан. Йтиметься про можливі труднощі та завдання, які йому доводиться розв’язувати, стаючи повноцінним членом суспільства.

 Юнацький вік, тобто перехід від дитинства до дорослості, триває  від  13  до  21 року, з яких особливо важливі перші п’ять (від 11 до 16 років).
Десять років — це золотий вік, коли дитина врівноважена, легко сприймає життя, довірлива, спокійна у взаєминах із батьками, мало бентежиться через свою зовнішність.
Від 11 років починається перебудова організму, дитина стає імпульсивною; проявляється негативізм, часта зміна настроїв, сварки з однолітками, бунт проти батьків.
У  13-річному  віці  така  проблема  частково  минає,  ставлення  до  світу стає позитивнішим. Зростають незалежність підлітка від родини й одночасно  —  вплив  однолітків.  Провідна  властивість  цього  віку  —  «погляд усередину».  Підліток  схильний  до  занурення  в  себе,  він  самокритичний  і  чутливий  до  критики;  починає  цікавитися  психологією;  критично  ставиться до батьків; стає перебірливим у друзях; настрій постійно змінюється.  
У  14  років  підліток  стає  товариським,  виявляє  інтерес  до  інших  людей  і різниці між ними, любить обговорювати й порівнювати.
Провідною  діяльністю  11–15-річних  стає  спілкування  в  системі суспільно корисної діяльності — таких її видів, як спортивна, художня та трудова.  Під  час  цієї  діяльності  підлітки  опановують  здатності  будувати спілкування залежно від різних завдань і вимог життя, орієнтуватися в особистих особливостях і якостях інших людей, свідомо підкорятися нормам
певного колективу.
Соціальний статус підлітків мало чим відрізняється від статусу дитячого. Психологічно цей вік украй суперечливий: йому притаманні максимальні диспропорції в рівні та темпах розвитку. Так зване «почуття дорослості»  в  підлітків  —  це  новий  рівень  домагань,  який  спричиняє  типові
вікові  конфлікти  та  їх  відбиття  в  самосвідомості  підлітка.  У  цілому  це період завершення дитинства й початку «виростання» з нього.
У цьому віці зміни відбуваються також у перебігу пізнавальних процесів і здібностей. Вони розвиваються у двох напрямах: якісному й кількісному. Якісні зміни проявляються у «нестійкості» уваги: невмінні зосередитися, переключитися,  позбутися  якихось  подразників  (усе  назване  спричиняє погану  успішність,  як  наслідок  —  психологічні  й  соціально-педагогічні проблеми). Кількісні зміни відзначаються бажанням робити усе швидше, ефективніше (тобто важливо не те, яке завдання, а те, яким чином його виконано); абстрактними міркуваннями та суперечками; «розкиданістю» та відсутністю системи. Причина — підлітку за дуже короткий строк доводиться освоювати усю складність «дорослої» сфери життя.

У цей час починається і фізіологічна перебудова організму підлітка. Змінюється активність ендокринної системи, що призводить до виражених  коливань  вегетативних  функцій  (пітливості,  почервоніння, збліднення, втрати ваги тощо).Підлітки стають емоційно нестійкими та вразливими; темпи фізичного та раннього статевого розвитку не збігаються, що створює значні психологічні й міжособистісні труднощі.

Об’єктивне підґрунтя труднощів підліткового віку:
•  порушення емоційної сфери;
•  нерозвинена воля;
•  поверхневі почуття та швидке їх згасання;
•  бідне емоційне життя.
У підлітковому періоді розриваються деякі соціальні зв’язки, формуються нові способи самоствердження. Як допомогти собі?

Саме в підлітковому віці статеві питання набувають для людини реального соціального значення. різниця між хлопчиками та дівчинками швидко й різко збільшується, у зв’язку з цим змінюється і характер вимог, що висуваються до підлітка. Зовнішні фізичні особливості починають відігравати все більше значення, у спілкуванні перевага віддається зверненню на «Ви».
Чи  стане  людина  особистістю  —  це  залежить  тільки  від  неї.  До  12–14 років ви вже повинні знати, якими хочете стати! Отже, час розпочинати самовиховання. Ми живемо в епоху навантажень, що збільшуються кожного дня. Зриви найчастіше трапляються тому, що людина не вміє користуватися величезними запасами своїх сил, здатністю свого тіла швидко відновлювати витрачену енергію. У пригоді стануть резерви та захисні сили нашого організму — треба тільки навчитися їх використовувати.

Складові системи самовиховання:
1.  Цілеспрямованість.
2.  Виховуйте волю — уміння робити те, що треба.
3.  Зміцнюйте тіло — тренуйте м’язи.
4.  Бережіть і зміцнюйте свій мозок — його можна тренувати, як м’язи.
5.  Учіться  їсти  (не  переїдаючи,  дотримуючись  певного  режиму  та  враховуючи
калорійність страв).
6.  Будьте чисті у своїх думках і вчинках.


ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ
 
Ефект кривого дзеркала
Підлітки  часто  вважають,  що  не  потребують  контролю  та  порад  батьків.  Однак  вони  або
кривлять душею, або помиляються, або кажуть так через недовірливі стосунки з дорослими.
Часто  тінейджери  дивляться  не  зовсім  під  тим  кутом,  під  яким  може  тверезо  оцінити
ситуацію дорослий. Іноді, наприклад, вони змушують себе повірити у те, що їх симпатія —
велике кохання і роблять через це купу дурниць.  
Поради  ж  і  зауваження  батьків  вони  сприймають  «в  багнети».  Часто  виникає  бажання
помсти. Зробити на зло дорослим, нехай і завдавши при цьому шкоди собі. Буває, що теми
про ЦЕ діти сприймають як жест недовіри, осуду чи докору.
Порада:
Частіше аналізуй слова батьків і свою реакцію на них. Уяви, якби ту ж саму  пораду  ти  почув  від  друзів.  І  пам’ятай,  що  усі  намагання «втрутитись»  у  твоє  приватне  життя  викликані  нічим  іншим,  як любов’ю батьків (нехай навіть іноді поради ці не зовсім обґрунтовані).

 
 
Бути попереду
Дуже часто на долю підлітків, котрі мають авторитет у своїх колах, припадає чи не найтяжче
випробування:  спробувати  все,  та  ще  й  одним  з  перших.  Аби  не  втратити  свою
«популярність»,  тінейджери  йдуть  ледь  не  на  все:  паління,  випивка,  наркотики,  секс...  Це
стосується і тих, хто сильно піддається впливу оточуючих. Іноді гнітить думка про те, що він
позаду всіх. Отут і починається важкий і тернистий шлях помилок!
Порада:
Ніколи  не  забувай,  що  ти  людина,  а  отже,  маєш  гідність!  Якщо  ти чогось  не  хочеш  робити,  то  й  не  варто,  навіть  якщо  так  вчиняє авторитет або ти і сам є авторитетом. Твоє життя—тільки твоє, а не когось іншого і думати про вчинки маєш саме ТИ!
 

 
Страшно й соромно спитати
Безперечно,  в  кожного  підлітка  виникають  особисті  відверті  питання.  Вони  б  радо
поділилися своїми переживаннями, але, як ми вже казали, бояться. Тут причин декілька: не
дуже  теплі  стосунки  з  батьками,  відчуття  сорому,  провини  тощо.  Проте  краще  дізнатись
завчасно, аніж потім розплачуватись за свою необізнаність.
Порада:
Якщо  тобі  не  під  силу  заговорити  про  щось  інтимне  з  батьками, подзвони  в  «телефон  довіри»,  або  звернися  до  психолога.  До  речі,  ти можеш  ставити  запитання  і  про  проблеми,  пов’язані  з  конфліктами, училищними негараздами, алкоголем, наркотиками тощо. Отже, навіть у найтяжчі хвилини твого життя у тебе є  до кого звернутися. Ти не
один! Пам’ятай про це!



Немає коментарів:

Дописати коментар