пʼятницю, 16 квітня 2021 р.

Тиждень психології. День рівності

"Тиждень психології" продовжується Днем рівності.  

Як пояснити дітям — що таке расизм, дискримінація чи стереотип?

З цим питанням у 1968 році зіткнулася американська вчителька Джейн Еліот. Після вбивства Мартіна Лютера Кінга вона спробувала обговорити проблему дискримінації з учнями 3-го класу. Але діти ще жодного разу з цим не стикалися, тож не розуміли про що йде мова.
Джейн вирішила, що потрібен наочний приклад. Тому вона поділила дітей у класі на «блакитнооких» та «карооких». І заявила, що блакитноокі розумніші. Дітей з карими очима позбавили деяких привілеїв, відсадили на задні парти та вдягли на них чорні комірці.
Ефект не змусив чекати. Відчуваючи перевагу, блакитноокі почали принижувати карооких. Через пригніченість останні стали гірше вчитися, адже їм знадобилося більше часу на виконання завдань. Наступного дня Джейн поміняла ролями карооких та блакитнооких. І ситуація змінилася з точністю до навпаки. Цього разу вже блакитноокі пасли задніх.
Але головною рисою цього експерименту стали відносини між дітьми. Як зазначила Джейн: «всього за 15 хвилин розумні, талановиті, дружні учні перетворились в злісних, говорячих образливі нісенітниці маленьких шовіністів».



Перегляньте фільм з учнями. Після перегляду висловіть свою думку щодо таких питань: 1. На Вашу думку, які взаємини були між учнями? 2. Чи знали вони, що це був експеримент? 3. Чи змінилася поведінка учнів? Що змінилося? 4. Чому наступного дня один із учнів залишив вдома окуляри? 5. Як вплинув експеримент на навчальні результати уроку? Чому? 6. Яким буде результат проведення такого експерименту не в одному класі, а в набагато більших масштабах? 7. На Вашу думку, чи будуть результати подібного експерименту у дорослих такими самими?
У разі зацікавлення можете показати фільм «Експеримент», знятий за експериментом відомого психолога Філіпа Зімбардо, або ж фільм «Експеримент 2: Хвиля». 8. Який зв'язок між фільмом/експериментом і темою дискримінації?


Ознайомтесь з пірамідою насильства
Перший поверх: акти заледве розпізнаваної упередженості. Стереотипи, жарти, чутки, обговорення почуттів з однодумцями, сприйняття негативної інформації, ігнорування позитивної інформації, демонстрація байдужості. Другий поверх: акти упередженості і нетерпимості. Пошук/визначення цапа-відбувайла, глузування, соціальна ізоляція, дегуманізація.
Третій поверх: акти дискримінації. Сексуальні домагання, дискримінація при влаштуванні на роботу, громадський остракізм, дискримінація в сім'ї, дискримінація в царині освіти. Важливо зауважити, що наступний після дискримінації поверх – це насильство, а потім іде геноцид.


    Терміни:
    Дискримінація (лат. discriminatio – «утиск») – це негативне ставлення, упередженість, насильство, несправедливість і позбавлення людей прав на підставі їхньої приналежності до певної соціальної групи, яку вважають у тому чи іншому сенсі «гіршою», ніж решта, і з членами якої поводяться через це не так, як зі «звичайними» людьми. Дискримінація передбачає формування ставлення до особи або групи людей, ґрунтуючись на їхній приналежності до певної групи населення.
         Стереотип – відносно стійкий і спрощений образ соціальної групи, людини, події чи явища. Стереотип як готова схема сприйняття дозволяє людині скоротити час реагування на мінливі умови навколишнього світу. Проте водночас стереотип може перешкоджати виникненню нових думок і уявлень

Немає коментарів:

Дописати коментар