четвер, 15 квітня 2021 р.

День психологічних цікавинок

 10 психологічних експериментів, які показують, як жорстоко можна помилятися в людях

Розвиток психології і зокрема експериментальної психології у XIX–XX століттях дозволило вивчити складні біологічні процеси людського мозку, досліджувати емоції, поведінку, реакцію. Ці дані багато в чому допомогли зрозуміти основи наших вчинків і дуже сильно спростили життя тим, хто хоче керувати або успішно продавати. Не вірите?

Тоді познайомтеся з 10 психологічними експериментами, які в Social.org.ua зібрали для вас. Вони допоможуть зрозуміти не тільки природу суспільства, але і змусять заглянути в себе, а ще напевно шокує вас.

Експеримент Carlsberg: «Навіть у маленької дитини може бути ніж за спиною»

Суть експерименту: уявіть кінозал зі 148 татуированными байкерами і тільки 2 вільних місця в центрі, на які ви купили квитки. Ви сіли на свої місця або пішли? Саме такий експеримент провела компанія Carlsberg.

Результат: тих, хто все-таки наважився зайняти вільні місця, веселі і добрі хлопці вітали оплесками і, звичайно ж, пивом. Експеримент показав, що не варто судити про людину за її зовнішністю.

Ефект конформності Соломона Аша: «Погоджуся з усіма, не хочу бути білою вороною»

Серія експериментів: Соломон Аш хотів показати влада конформності в групах, тобто зміна поведінки людини під тиском чужого, нехай навіть помилкового думки. Учасникам експерименту пропонувалося оцінити довжину ліній на картках і знайти однакові, назвати колір пірамідки або навіть власне ім'я. У всіх експериментах всі учасники, крім одного, були підсадними качками, і цей єдиний завжди відповідав останнім.

Результат: у 75 % випадків випробуваний слідував за більшістю, навіть якщо чітко бачив, що відповідає неправильно. Ті ж, хто висловлював власну думку, відчували страшний дискомфорт. До речі, у випадках, коли хтось із підсадних качок висловлював думку, суперечить більшості, випробовувані охоче відповідали правильно.

Ефект помилкового консенсусу: «Якщо ти думаєш по-іншому, значить, ти не прав»

Суть експерименту: професор Стенфордського університету Чи Росс запропонував випробуваним якусь проблемну ситуацію з двома варіантами реакції на неї. Він попросив вибрати варіант і припустити, як скажуть інші випробовувані, а також описати тих, хто вибрав перший і другий варіант.

Результат: експеримент показав, що переважна більшість людей думали, що інші учасники відповіли абсолютно так само, як і вони самі, а решту описували в негативній формі.

Ефект свідка і дифузія відповідальності: «Моя хата з краю або хто крім мене?»

Суть експерименту: після гучного вбивства Кітті Дженовезе, коли ніхто зі свідків так і не прийшов на допомогу, вчені Джон Дарлен і Біб Латане провели серію експериментів на реакцію.

Результат: було доведено, що люди набагато швидше реагують в надзвичайній ситуації і взагалі намагаються допомогти іншій людині, якщо діють одні. Якщо ж навколо безліч людей, більшість буде зволікати і думати, що допоможе хтось інший. Надалі це явище також активно досліджувалося, ось показовий експеримент «Кімната в диму». Люди, які залишалися в кімнаті одні й помічали дим, набагато швидше повідомляли про проблеми, чим ті, хто перебував у присутності пасивних сторонніх.

8 годин без гаджетів: «Моя дитина не може бути поганим і думати про найгірше»

Суть експерименту: сімейний психолог Катерина Мурашова висунула гіпотезу, що сучасні діти дуже багато розважають себе і бояться залишитися наодинці з самим собою. Вона запропонувала дітям на 8 годин відмовитися від використання телефону, комп'ютера і телевізора, але малювання, читання, ліплення, прогулянки та інші прості заняття були дозволені.

Результат: з 68 підлітків у віці 12-18 років тільки троє довели експеримент до кінця, а семеро витримали понад 5 годин. Решта припинили експеримент, пославшись на напади нудоти, тремору рук, болю в грудях і животі, спека і ознобу, а троє навіть думали про суїцид! Задумайтеся, батьки! Надалі Катерина провела ще один експеримент, за результатами якого можна познайомитися тут.

Спонтанні вирази осіб і підпорядкованість: «Я не винен, мене примусили!»

Суть експерименту: початковою метою експерименту Каріні Лендіса було виявлення загальних закономірностей роботи лицьових м'язів, характерних для вираження сильних емоцій. На обличчях випробовуваних були намальовані лінії, щоб легше було відстежити рух м'язів. Потім їм давали нюхати аміак, показували компрометуючі картинки, давали чіпати жаб, а в кінці пропонували обезголовити живу щура.

Результат: загальних закономірностей роботи м'язів виявлено не було, зате переважна більшість людей проявили дивну готовність до покори та під тиском робили те, що в реальному житті не зробили б за власним бажанням.

Ефект Рингельмана: «Я просто поруч постою, а ви понапрягайтесь там»

Суть експерименту: Максиміліаном Рингельманом була висунута гіпотеза, що кожна людина вкладає набагато менше зусиль у спільну справу, якщо працює разом з іншими. Були проведені експерименти у групах різної чисельності з перетягуванням канату, підняттям тягарів, де фіксувалися особисті результати кожного.

У результаті з'ясувалося, що особисті досягнення людини перевершують зусилля, які він вкладає в спільну справу. Вчений пояснив це втратою індивідуальної мотивації в групі.

Ефект соціальної фасилітації та інгібіції: «Подивіться, як я хороший!»

Суть експерименту: одного разу психолог Норман Тріплетт помітив, що людина працює набагато краще, якщо за ним хтось з цікавістю спостерігає. У ході тестів з велосипедистами, а також намотуванням ліски на котушки спінінгів з'ясувалося, що присутність незацікавлених свідків, навпаки, знижує ефективність дій.

Подальші дослідження продовжив Роберт Зайонц і висловив теорію активації. Згідно з нею людина показує кращий результат роботи, якщо йому потрібно виконати перед спостерігачем звичні механічні дії. А зворотний ефект спостерігається погіршення роботи, якщо від людини вимагається пошук і рішення нових інтелектуальних завдань.

Хоторинський ефект: «Начальник любить і цінує мене!»

Суть експерименту: в компанії «Вестерн Електрик» впала продуктивність праці складальниць реле. Був запрошений психолог Елтон Мейо для з'ясування впливу освітленості приміщення на продуктивність праці. Проте в ході експерименту з'ясувалося, що і поліпшення умов праці, і їх відсутність однаково благотворно впливали на працівниць.

Висновок виявився простий: працівниці відчули себе залученими у щось важливе, зрозуміли, що начальство про них піклується, і стали працювати краще. Варто хоча б іноді користуватися цими висновками нашим начальникам, правда?

«Нога в дверях»: «Дайте води напитися, бо так їсти хочеться, що аж переночувати ніде»

Суть експерименту: психологи Джонатан Фрідман і Скотт Фрейзер провели ряд експериментів, намагаючись з'ясувати, як людина буде реагувати на серйозні прохання, якщо посилити його відчуття залученості в процес. Згодом Патриція Плинер доповнила їх дослідження.

Результат: виконання однієї маленької поступки значно підвищує шанс і на подальшу поступливість людини. Наприклад, після прохання пожертвувати гроші товариству по боротьбі з онкологічними захворюваннями погоджувалися це зробити тільки 46 % людей. А з тих, кого спочатку просили просто поносити значок організації, відсоток приголосних був майже в 2 рази вище!

Увага! Цим прийомом користуються не тільки успішні продавці, управлінці, але і шахраї.

Який експеримент здався вам найбільш цінним? Чи знайшли ви щось подібне з власними думками? Може бути, якісь експерименти проводили ви самі або хотіли б провести? Давайте обговоримо ці проблеми в коментарях.

Немає коментарів:

Дописати коментар