Просвіта. Діти - відображення батьків
Діти ‒ віддзеркалення батьків, або Про помилки у вихованні
Усі батьки без винятку мріють про чемних, слухняних та розумних дітей.
Звідки ж тоді беруться вередливі й неслухняні чада? Відкриємо вам
секрет: насправді неслухняних дітей просто не існує. Неслухняні ‒ це ті
діти, батьки яких припускаються помилок у вихованні. Діти ‒ це
віддзеркалення батьків. «Хочеш дізнатися про батьків ‒ подивися на їх
дитину» ‒ каже народна мудрість. Подорослішавши, дитина природно
відтворить поводження і стиль життя батьків. Тобто відбудеться соціальне
наслідування стилю дій, поведінки та спілкування. І вже далі своїх
дітей виховуватимуть так, як колись виховувалися самі.
Тому
психологи й стверджують: не виховуйте дітей, вони все одно будуть схожі
на вас. Виховуйте себе. Адже діти неймовірно спостережливі. Щодня вони
вловлюють поведінку, інтонації, реакції дорослих, а потім їх копіюють. А
батьки, зайняті роботою, домашнім побутом, вирішенням нагальних
життєвих проблем, цього деколи не помічають.
Ви тільки уявіть: саме у
ранньому дитинстві, до п’яти років, у наших чад закладається вміння
взаємодіяти зі світом. Як? Через взаємодію з батьками. Спробуйте
поспостерігати за своєю дитиною ‒ і ви помітите: діти часто не слухають
того, що ми говоримо, натомість запам’ятовують усе з того, що ми робимо.
Наприклад, мама, ведучи сина вранці у дитячий садок, вчить маленького
Петрика, що не можна переходити дорогу на червоне світло. Бо тоді по
дорозі їдуть машини, це небезпечно. Потрібно чекати, поки засвітиться
зелене. А тут раптом горить червоне і машин немає. Мама скоренько
перебігає дорогу, пояснюючи при цьому, що так робити не можна, але було
безпечно. Думаєте, Петрик послухав і запам’ятав пояснення матері? Якби ж
то! Дитина запам’ятала дію, яку виконала мама. І жодне пояснення не
вбереже Петрика від того, що не можна переходити вулицю на червоне
світло. Лише особистий приклад мами.
Діти запам’ятовують усе! І якщо
не повторять вашої поведінки чи слів одразу, будьте певні: у
відповідний момент «видадуть» на-гора все те, що їм так сподобалося.
При цьому не задумуючись і не звертаючи уваги на те, добра ця поведінка
чи погана.
Поки діти не навчаться контролювати та оцінювати власну
поведінку, вони не зможуть маскувати неприємні ознаки батьківської
поведінки і ті проявлятимуться в чистому вигляді.
Батьків зазвичай
обурюють подібні моменти в поведінці дітлахів, особливо в людних місцях.
Деколи трапляються ситуації, як у відомому анекдоті: Мати з сином
гуляють на вулиці і зустрічають знайомого приятеля родини. Мама каже
Васильку:
‒ Синку, привітайся з дядьком Іваном!
Василько:
‒ Доброго дня!
Мати:
‒ Ні, синку, по-хорошому, як твій тато.
Василько знімає з себе кепку, кидає її на землю і кричить на всю вулицю: йой, чорт забирай, кого я бачу!
Маленький Василько запам’ятав, що «по-хорошому» вітання звучить так, як це робить батько.
Або ж ще одна майже анекдотична ситуація. Є сусідка, пані Галя,
спілкування з якою батьки не дуже люблять й, думаючи, що чотирирічний
Іванко нічого не розуміє з дорослих розмов, обговорюють її між собою. І
ось, коли жінка завітала в гості до родини, Іванко каже: ‒ А ви знову
всі наші канапки з’їсте, як минулого разу?
Негарна ситуація, чи не
так? Батькам соромно за поведінку сина. Сусідка називає хлопця
невихованим, а Іванко не розуміє, що не так і чому його засуджують і, не
дай Боже, покарають. Адже він справді чув фразу про канапки від
батьків.
Звідси висновок: ніколи при дітях не обговорюйте інших
людей. І, боронь Боже, вживати лайливі слова. Також після подібної до
описаної ситуації не можна дитину карати: вона ні в чому не винна. В
нашому випадку чотирирічний Іванко реакції дорослих на свої слова не
зрозуміє. Натомість він зрозуміє і запам’ятає, що висловлювати власну
думку ‒ неприємно і погано. За це можуть покарати. Іванко ризикує
вирости невпевненим і боязким хлопцем, чоловіком із відчуттям провини,
який страждатиме різного роду залежностями. І провина за це
покладатиметься виключно на батьків, які невірною поведінкою, невмінням
вчасно пояснити виховують собі того, хто може осоромити їх не лише перед
сусідкою, а й у колі друзів та родичів.
Саме батьки дають дитині
модель програми, за якою ті житимуть. Якщо ви відчуваєте одне, а
говорите інше, то виховуєте нечесність і невпевненість. Якщо когось
критикуєте, дитина дзеркально відображає це й може почати критикувати
вас. Якщо не поважаєте власну дитину, то не рахуватиметься з вами. Якщо
дитині погрожуєте чи її обманюєте, то вона робитиме те саме. Батьки,
пам’ятайте: те, що вам не подобається або дратує в поведінці дитини,
відображає вашу власну поведінку.
На жаль, іноді тато з мамою не
зізнаються собі в тому, що деколи їх поведінка далека від ідеальної.
Однак, побачивши ці якості у дитині, невимовно обурюються. Як приклад,
наведемо таку ситуацію. Батько в сім’ї працює допізна і, відповідно у
вихідний день хоче відпочити. Довго спить або ж півдня проводить із
газетою біля телевізора. Адже він це заслужив. Просто відпочити! Він
заробляє гроші, забезпечує гідне життя родини. Він вважає себе успішним
чоловіком і сім’янином.
А як цю ситуацію бачить маленький Олесь?
Тата ніколи немає вдома ‒ раз. Тато весь час біля телевізора і нічого не
робить або спить ‒ два. Тато зі мною не бавиться. Він для мене не
авторитет. Його можна не слухати ‒ три. І якщо при всьому цьому між
сином і татом немає спілкування і спільно проведеного часу, дитина знає:
роль батька і голови родини ‒ це лежання на канапі. Ось із якою
установкою на життя ризикує вирости дитина. Адже скільки би батько потім
не пояснював сину роль чоловіка у родині, той засвоїть побачене.
Тут хочеться пригадати мудрі слова психолога Юлії Гіппенрейтер, що в
своїй книзі «Спілкуватися з дитиною. Як?» стверджує: дитина, що
позбавлена постійного мовного контакту з батьками, погано розвивається
не лише психічно, але й фізично. Вона відстає в рості, худне. Ба, більше
‒ може втратити інтерес до життя, пізнання нового, мотивацію до дії та
прагнення вирішити проблему.
Ось приклад. Ромчик звертається до
мами: «Мамо, а де мій новий трансформер?» Мама в цей час готує обід і їй
не до прохання сина. Тому відповідає: «Не знаю!» ‒ «Мамо, давай його
пошукаємо!» ‒ «Я не зможу його знайти, Петрику. Не заважай мені зараз».
Маму можна зрозуміти. А що чує син? А те, що «Мама не зможе знайти мого
трансформера. А я тим більше не знайду. Мама зі мною навіть говорити не
хоче». Отак лише однією фразою в дитині можна «вбити» будь-яку
мотивацію до дії. Чому б мамі не відповісти по-іншому: «Ромчику, я зараз
закінчу готувати обід і допоможу тобі знайти іграшку. Адже вдвох ми
швидко її відшукаємо!» Тоді мама чує сина. Відкрита до спілкування з
ним, поважає його прохання. Так маленький Ромчик ростиме впевненим у
власних силах хлопцем. Поважатиме і слухатиме маму, адже та реагує на
його прохання. І засвоїть: аби чогось досягти, деколи потрібно й
почекати.
Вплив поведінки найближчих родичів на дитину є не меншим,
ніж батьків. Уже в дитячому садочку за особливостями поведінки можна
легко вирізнити тих, хто виховуються лише бабусями й дідусями. Такі
малюки обережні в діях, майже не бавляться в активні ігри і
висловлюються мудрими життєвими фразами. Чому? А тому що старенькі
просто не встигають за активною, рухливою дитиною. І, відповідно, хоча і
несвідомо, «вішають» на неї власну сповільнену модель пізнання світу.
Тим самим позбавляючи малюка отримати такий необхідний життєвий досвід.
Тоді забороняється надто активно поводитися на дитячому майданчику. Не
дозволяється з’їхати з високої гірки або сильно розкачатися на гойдалці.
Відійти від бабусі більше ніж на п’ять метрів. Деколи все це
пояснюється страхом бабусі й дідуся за онуків. ‒ «Ось прийдуть батьки з
роботи, тоді біля них погойдаєшся, пробіжиш, проїдешся…» Деякі діти
реагують на таке агресивно, вередують. І знову чують, що вони проблемні і
невиховані.
Через постійні заборони та обмеження дитина ризикує
вирости занудною, безініціативною, безвідповідальною й боязкою особою,
яка, в свою чергу, вже своїм дітям заборонятиме активне життя. Тож, якщо
вашу вихованням займаються бабуся з дідусем, прийшовши з роботи,
приділіть годину дитині. Дозвольте їй з’їхати з гірки, покачайте на
гойдалці, врешті-решт проїдьтеся разом на велосипеді. Так дитина виросте
упевненою в тому, що, по-перше, рідні бабуся і дідусь дотримують слово
й, по-друге, поважають її бажання. Відтак, дитина поважатиме їх. Адже
найкращим способом навчити поважати ваші бажання і дії ‒ навчитися
поважати бажання та дії самому. Взаємна повага є основою дружної родини.
Отже, не виховуйте дитину. Виховуйте себе біля дитини. Адже, щоб
змінити когось, потрібно змінюватися самому. Почніть слідкувати за
собою, власним розкладом дня, настроєм, поведінкою за обідом,
відпочинком у вихідні, якщо бажаєте бачити свою дитину усміхненою,
розважливою та слухняною. Спокійні, впевнені у собі батьки випромінюють
позитив, а дитині стають прикладом для наслідування. Кожного дня
пам’ятайте, що ви приклад для наслідування навіть тоді, коли вранці
чистите зуби.
А непослух та погану поведінку сприймайте як
інформацію для роздумів. Дитина своєю поведінкою завжди про щось
«говорить» батькам. Можливо, доводить свою правоту, а можливо,
демонструє брак спілкування з вами. І маленький Петрик, можливо,
мимоволі впустив увечері на підлогу з рук горнятко з молоком, бо
задумався про те, що мама так давно не читала йому казки на ніч.
І
наостанок така порада: поспостерігайте за своєю дитиною. Її емоції та
поведінка підкажуть, що саме у ваших діях спонукає малюка бути
невихованим або неслухняним. А також ви побачите, що саме варто змінити у
собі.
Коментарі
Дописати коментар