пʼятницю, 27 березня 2020 р.

Психологічна просвіта

Рекомендації для педагогів щодо ефективного спілкування з учнями


К. Роджерс вважає, що вчитель зможе створити у класі потрібну атмосферу,

 якщо керуватиметься такими правилами:

1.  Від початку й упродовж навчального процесу демонструйте дітям свою повну довіру до них.
2. Допомагайте учням формулювати мету і завдання уроку, що стоять як перед групою, так і перед кожним учнем.
3 Завжди відштовхуйтесь від того, що в учів є внутрішня мотивація до навчання.
4.  Будьте для школярів джерелом різноманітного досвіду, людиною, до якої завжди можна звернутися за допомогою, потрапивши у складну ситуацію.
5. Будьте таким для кожного учня.
6. Розвивайте в собі здатність відчувати емоційний настрій групи (класу) і приймати його (порівнювати свої дії із цим настроєм).
7. Будьте активним учасником групової взаємодії.
8. Відкрито виражайте у групі свої почуття.
9. Прагніть до емпатії, що дозволяє розуміти почуття й переживання кожного школяра.

між проблемним підлітком і класним керівником

1. Уважно вислухайте дитину, прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте і показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою.
2. Запропонуйте свою підтримку і допомогу. Постарайтесь переконати, що даний стан (проблема) тимчасові і швидко пройдуть Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття.
3. Зацікавтесь, що саме турбує підлітка.
4. Впевнено спілкуйтесь з підлітком .Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило в роботі з дітьми – не нашкодь!
  5. Використовуйте слова, речення, які будуть сприяти встановленню контактів: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
6. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний і іншим і унікальний як особистість Кожна людина незалежно від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності.
7. Недооцінка гірша ніж переоцінка, надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряйте і викликати довіру в нього.


1. Проявляйте витримку під час спілкування з проблемними підлітками.
2. Терпляче і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки.
3. Намагайтесь переконувати і відкривати “важким” підліткам гідні та цікаві життєві перспективи.
4. Постійним повчанням не закріплюйте у підлітків, схильних до правопорушень, негативну оцінку своїх учинків.
5. Не перешкоджайте їхній участі у звичайних молодіжних об’єднаннях.
6. Уникайте надто наполегливо і безцеремонно втягувати таких підлітків в суспільні справи колективу учнів.
7. Сприяйте організації педагогами та батьками спільних масових заходів, що з’єднують підлітків з різною поведінкою, світосприйняттям, успішністю.
8. Втягуйте “важких” підлітків в суспільно корисні трудові справи, використовуючи притаманну їм завзятість в досягненні поставленої мети, прагнення до першості, частково усвідомлене почуття їхньої соціальної неповноцінності.
9. По можливості, з метою перевиховання підлітків, які вже зробили помилку в житті, змініть обставини та звичні їм форми поведінки, виказуйте їм довіру, схвалюйте їхні досягнення.
10. Виховуйте у таких підлітків вміння не тільки підкорятися, а й командувати, не принижуючи та не уражуючи інтереси однолітків.


1. Пошук і знаходження шляхів підвищення мотивації до навчання у слабких учнів:
– винагорода дітей за досить незначний прогрес під час навчальної діяльності, а не за досконалість в ній;
- активне заохочення в творчій діяльності, в спорті, в різних шкільних заходах тощо.
2. Виховання теплих почуттів до школи у слабких учнів:
– дозволяти дітям брати участь у найважливіших справах школи, наділивши їх певною часткою відповідальності.
3. Не присвоювати дітям ніяких ярликів, спиратися на заохочення, підтримку, а не на покарання:
– не бажано розділяти учнів (шляхом оголошень оцінок чи розподілу по групах), бо діти позбавляються необхідної мотивації;
- корисно знаходити сильні сторони слабких учнів і хвалити їх за те, що їм вдається.
4. В роботу школи включати більше елементів, що задовольняють соціальні інтереси підлітків:
- розширювати позашкільні форми діяльності підлітків;
– залучати їх до організації такої діяльності;
– прикладом, шляхом бесід виховувати у підлітків усвідомлення, прийняття шкільних цінностей та норм.

Психологічні рекомендації з налагодження взаємодії із сучасним учнем

·         Будьте уважні до потреб дитини.
·         Демонструйте модель толерантного ставлення до інших.
·         Будьте послідовними у покараннях дитини, карайте лише за конкретні вчинки.
·         Покарання не мають принижувати дитину.
·         Учіть дітей спритним формам вираження гніву.
·         Учіть дитину розпізнавати власний емоційний стан і стан оточуючих.
·         Розвивайте здатність до емпатії.
·         Розширюйте поведінковий репертуар дитини.
·         Учіть брати на себе відповідальність.
·         Намагайтесь до кожної дитини знайти необхідний підхід, який буде сприяти розкриттю в дитини того потенціалу, який у ній закладений.
·         Пам’ятайте, що немає позитивних чи негативних учнів, є бажання знайти конструктивний підхід до взаємодії. 

70 способів сказати «дуже добре»
(Інформація для вчителів)

1.Ти зараз на правильному шляху.
2.  Пречудової
3.  У тебе це вийшло.
4.  Правильно.
5.  Це добре.
6.  Супер
7.  Я пишаюся тим, як ти працював (ла).
8.  Ти робиш це дуже добре.
9.  Це набагато краще.
10.Гарна робота.
11.Я щасливий(а) бачити цю роботу.
12.Ти робиш гарну роботу.
13.Ти близький(а) до істини.
14.  Мої вітання.
15.Це те, що треба.
16.Я знав(ла), що ти можеш це зробити.
17.  Зараз ти це зрозумів (ла).
18.Нарешті!
19.Ти швидко вчишся.
20.  Працюючи так само, ти досягнеш багато чого.
21.  Я не зумів (ла) б зробити краще.
22.  Це правильний шлях.
23.  З кожним днем у тебе виходить краще.
24.  Це гарний спосіб.
25.  Ти нічого не проґавив(ла).
26.  Так тримати!
27.  Надзвичайно.
28.  Прекрасно.
29.  Це найкраще.
30.  Остаточно.
31.  Сенсаційно.
32.  Тепер нічого тебе не зупинить.
33.  Відмінно.
34.  Це була першокласна робота.
35.  Чудово.
36.  Ще краще.
37.  Твій мозок попрацював на славу.
38.  Ти досягнеш успіху.
39.  Це видатний винахід.
40.  Фантастика!
41.  Неймовірно!
42.  Це чудова робота.
43.  Ти робиш це красиво.
44.  Як ти багато зробив (ла)!
45.  Розумник(ця).
46.  Ти справді це покращив (ла).
47.  Прегарно!
48.  Вітаю!
49.  Твоя правда!
50.  Так тримати!
51.  Ти зробив (ла) це вчасно.
52.  Мені подобається хід твоїх думок.
53.  Я пишаюся тобою.
54.  Дуже приємно вчити таких розумних дітей.
55.  Велика тобі подяка.
56.  Я ніколи не бачив(ла) нічого кращого.
57.  Твоя робота принесла мені багато радості.
58.  Молодчина!
59.  Повний порядок.
60.  Серйозний прорив.
61.   Ось цього я ще не бачив (ла).
62.   Ти неперевершений(а) сьогодні.
63.   Це вже успіх.
64.   Це твоя перемога.
65.   Тепер ти відчуваєш свої можливості.
66.   Ти справжній майстер.
67.   Щиро радий(а) за тебе.
68.   Не можу навіть передати свого захоплення.
69.   Грандіозно!
70.   Я вірю в тебе, у тебе завжди виходитиме не гірше.

  
Слова підтримки та заохочення для забезпечення позитивної емоційної атмосфери на уроці:

   Давай спробуємо ще раз.
   У мене теж не одразу все виходило, тому не втрачай надії.
   Я завжди вважав(ла), що ти зможеш це зробити.

   Повір у себе.
   Я можу зрозуміти твій стан.
   Я тебе розумію.
   Я впевнений (а), що ти можеш.
   Разом ми зможемо.
   Сьогодні вийде краще, ніж учора.
   Мені подобається те, що ти зробив(ла).
   Навіть, якщо ти помилишся, я допоможу тобі.
   Ти талановитий(а).
  Я впевнений(а) у твоїх силах, здібностях, знаннях.
  Мені приємно спілкуватися з тобою.
  Я вірю в те, що все вийде.
  Спробуймо зробити якнайкраще.
  Цікава відповідь, оригінальна відповідь.
  Відчувається співпраця.

Дитині потрібно, щоб її:
  розуміли;
  любили;
  визнавали;
  поважали.
Якщо ця потреба не задовольняється, виникає негативний емо­ційний стан:
  біль;
  страх;
  агресія;
  образа.

Немає коментарів:

Дописати коментар